Friday, July 16, 2010

Pertandingan blogging 2010 entri PERTAMA

Nama saya Hasan dari sekolah menengah Guangyang.Apabila saya diberitahu tentang peraduan ini, saya berasa susah hati kerana bahasa melayu saya tidak begitu bagus.Saya berasa yang peraduan sebegini ialah penting kerana orang-orang mealyu boleh tahu tentang budaya mereka.Mengatahui budaya kamu ialah mengatahui diri sendiri.Gambarkanlah, kamu ditanyakan tentang budaya kamu oleh orang lain, apa yang kamu katakan ialah, "saya tidak tahu ".

Tentu ramai tidak mahu berada di dalam situasi sebigini....Mengapa ? jawapan saya ialah-Kalau orang-orang bukan melayu mengatahui yang orang-orang seperti saya tidak tahu tentang budaya sendiri, saya takut mereka tidak akan mencari sebab-sebabnya tetapi membuatkan sebab-sebabnya.Kalau sebab itu betul tidak mengapa tetapi kalau salah, seperti mereka katakan yang budaya orang melayu tidak begitu menarik dan itu kerana mereka orang melayu tidak mahu mengatahui budaya sendiri.

Saya berasa yang ini adalah penting untuk kita belajar tentang budaya sendiri kalau sedikit tidak mengapa tetapi memastikan apabila seorang bertanyakan tentang budaya kamu, bolehlah kamu berjawab dengan jawapan-jawapan yang membuatkan budaya kamu menarik, itu kerana saya akan fokuskan tentang tiga permainan tradisional melayu yang iatu Congkak, Pasang dan Kikik.

Dalam entri saya yang kedua, saya akan berbincang tentang congkak.Tentu ada ramai yang pernah bermain congkak tetapi tahukah kamu bagaimana bermain congkak ataupun sejarahnya ?Untuk seorang yang bermain congkak dan tidak tahu sejarahnya ialah seperti orang yang merokok tetapi tidak tahu apa isi rokok itu.

No comments: